۱۳۹۴ خرداد ۶, چهارشنبه

دست گذاری برای خدمت Laying On of Hands for Ordination


یک نمونه از دست گذاری برای خدمت در کلیسای اولیه در تیطس ۱: ۵ مشاهده می‏‏شود که پولس برای تیطس نوشته است. "بدین‌ جهت‌ تو را در کریت‌ واگذاشتم‌ تا آنچه‌ را که‌ باقی‌ مانده‌ است‌ اصلاح‌ نمایی‌ و چنانکه‌ من‌ به‌ تو امر نمودم‌، کشیشان‌ در هر شهر مقرر کنی‌". پولس می‏‏گوید که تیطس را در کریت گذاشته تا به دستور او برای شهرهای مختلف کشیشانی منصوب کند.
همچنین در کتاب اعمال می‏‏خوانیم که: "در هر کلیسا بجهت‌ ایشان‌ کشیشان‌ معین‌ نمودند و دعا و روزه‌ داشته‌، ایشان‌ را به‌ خداوندی‌ که‌ بدو ایمان‌ آورده‌ بودند، سپردند" (اعمال ۱۴: ۲۳). باید دقت کرد که این انتخاب با روزه و دعا همراه بوده است. اما چیزی که مشهود است هیچ گونه اشاره‏ای ‏‏در اینجا به دست گذاری برای این انتخاب نمی‏‏شود.
در کتاب مقدس همچنین به مورد دیگری در کتاب اعمال برخورد می‏‏کنیم که جهت رسیدگی به امور بیوه زنان، تعداد هفت نفر برای این خدمت خاص انتخاب و دست گذاری می‏‏شوند. "۵ پس‌ تمام‌ جماعت‌ بدین‌ سخن‌ رضا دادند و استیفان‌ مردی‌ پر از ایمان‌ و روح‌القدس‌ و فیلپس‌ و پروخرس‌ و نیکانور و تیمون‌ و پرمیناس‌ و نیقولاوس جدید، از اهل‌ اَنطاکیه‌ را انتخاب‌ کرده‌، ۶ ایشان‌ را در حضور رسولان‌ برپا بداشتند و دعا کرده‌، دست‌ بر ایشان‌ گذاشتند (اعمال ۶: ۵-۶).
از اینرو برخی از کلیساها با استناد به اینکه در کتاب مقدس هیچ حکمی برای دست گذاری نشده و خادمین کلیسا نه بر اساس سلسله مراتب بلکه بر اساس انتخاب خداوند به خدمت گماشته می‏‏شوند و با استناد به اول قرنتیان ۱۲: ۲۸ از دست گذاری امتناع می‏‏کنند. "و خدا قرارداد بعضی را در کلیسا: اول‌ رسولان‌، دوم‌ انبیا، سوم‌ معلمان‌، بعد قوات‌، پس‌ نعمتهای شفا دادن‌ و اعانات‌ و تدابیر و اقسام‌ زبانها" بخصوص تاکید ایشان بر جمله "خدا قرار داد" است.
اما برخی از کلیساها نیز با استناد به آیاتی که در مورد دست گذاری در عهد قدیم و عهد جدید وجود دارد مبادرت به دست گذاری افراد برای خدمتی خاص می‏‏کنند. استناد ایشان بیشتر بر تیموتائوس اول ۴: ۱۴ قرار دارد. "زنهار از آن‌ کرامتی‌ که‌ در تو است‌ که‌ بوسیله‌ نبوت‌ با نهادن‌ دستهای‌ کشیشان‌ به‌ تو داده‌ شد، بی‌اعتنایی‌ منما".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر