۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

سه نام دیگر از نامهای خداوند در کتاب مقدس :



  رب الجنود      Lord of Sabaoth   
لغت فوق به معنای   خداوند لشکرها   می باشد. 


رب الجنود به معنی خدای سپاه، نیروهای رزمی و لشکرها می باشد. این واژه به مفهوم اقتدار بر تمام لشکرهای زمینی و آسمانی، و به مفهوم پادشاه تمام نیروهای آسمان و زمین است.
 منابع کتاب مقدس:   رومیان باب ۹ - یعقوب باب ۵
  رومیان باب ۹ آیه ۲۹ 
۲۹ و چنانکه‌ اشعیا پیش‌ اخبار نمود که‌ “اگر رب الجنود برای‌ ما نسلی‌ نمی‌گذارد، هرآینه‌ مثل‌ سدوم‌ می‌شدیم‌ و مانند غَموره‌ می‌گشتیم‌.”  
  یعقوب باب ۵ آیه ۴ 
۴ اینک‌ مزد عمله‌هایی‌ که‌ کشته‌های‌ شما را درویده‌اند و شما آن‌ را به‌ فریب‌ نگاه‌ داشته‌اید، فریاد برمی‌آورد و ناله‌های‌دروگران‌، به‌ گوشهای‌ رب الجنود رسیده‌ است‌.


رب الارباب      Lord of lords   
لغت فوق به معنای   خدای اربابان   می باشد. 


رب الارباب‌ نامی است که به سبب برتری خداوند بر تمامی صاحبان و مالکان مال وقدرت، به وی داده شده است.
 منابع کتاب مقدس:   تیموتائوس اول باب ۶ - مکاشفه باب ۱۷ و ۱۹
  تیموتائوس اول باب ۶ آیه ۱۵ 
۱۵ که‌ آن‌ را آن‌ متبارک‌ و قادر وحید و ملک‌الملوک‌ و رب الارباب‌ در زمان‌ معین‌ به‌ ظهور خواهد آورد.  
  مکاشفه باب ۱۷ آیه ۱۴ 
۱۴ ایشان‌ با بره‌ جنگ‌ خواهند نمود و بره‌ بر ایشان‌ غالب‌ خواهد آمد، زیرا که‌ او رب الارباب‌ و پادشاه‌ پادشاهان‌ است‌ و آنانی‌ نیزکه‌ با وی‌ هستند که‌ خوانده‌شده‌ و برگزیده‌ و امینند.”  
  مکاشفه باب ۱۹ آیه ۱۶ 
۱۶ و بر لباس‌ و ران‌ او نامی‌ مرقوم‌ است‌ یعنی‌ “پادشاه‌ پادشاهان‌ و رب الارباب‌”

  داور      Judge   
لغت فوق به معنای   قضاوت کننده   می باشد. 


داور به مفهوم خدایی که با انصاف و دادگری انسانها و اعمالشان را قضاوت خواهد کرد. در عهد جدید عیسای مسیح داور زندگان و مردگان نامیده شده است.
 منابع کتاب مقدس:   پیدایش باب ۱۸ - اشعیا باب ۳۳ - اعمال باب ۱۰ - تیموتائوس دوم باب ۴
  پیدایش باب ۱۸ آیه ۲۵ 
۲۵ حاشا از تو كه‌ مثل‌ این‌ كار بكنی‌ كه‌ عادلان‌ را با شریران‌ هلاك‌ سازی‌ و عادل‌ و شریر مساوی‌ باشند. حاشا از تو! آیا داور تمام‌ جهان‌، انصاف‌ نخواهد كرد؟»  
  اشعیا باب ۳۳ آیه ۲۲ 
۲۲ زیرا خداوند داور ما است‌. خداوند شریعت‌ دهنده‌ ما است‌. خداوند پادشاه‌ ما است‌ پس‌ ما را نجات‌ خواهد داد.  
  اعمال باب ۱۰ آیه ۴۲ 
۴۲ و ما را مأمور فرمود که‌ به‌ قوم‌ موعظه‌ و شهادت‌ دهیم‌ بدین‌ که‌ خدا او را مقرر فرمود تا داور زندگان‌ و مردگان‌ باشد.  
  تیموتائوس دوم باب ۴ آیه ۸ 
۸ بعد از این‌ تاج‌ عدالت‌ برای‌ من‌ حاضر شده‌ است‌ که‌ خداوند داور عادل‌ در آن‌ روز به‌ من‌ خواهد داد؛ و نه‌ به‌ من‌ فقط‌ بلکه‌ نیز به‌ همه‌ کسانی‌ که‌ ظهور او را دوست‌ می‌دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر